Завдання для олімпіади з української мови

Тестові завдання
Слово. Значення слова

1.     Вибери слово, яким можна замінити вислів крутити носом:
а)  принюхуватись;
б)  вередувати;
в)  вихвалятися.

2.     Познач рядок, у якому всі пари слів є прислівниками – синонімами:
а)   яскраво – мальовничо, чемно – радісно, цупкий – м`який;
б)  потайки – нишком, гучно – голосно, важливо – суттєво;
в)  глибоко – мілко, високо – низько, зліва – справа.
 


3.     Вибери дієслово, яке треба вставити в речення замість крапок:
     Вузенька стежка … змійкою з гори.
а) піднімалася;
б) прямувала;
в) звивалася.

4.     У якому рядку всі словосполучення вжито у переносному значенні?
а) синє море, море квітів, пшеничне волосся;
б) море рук, біжить час, золоті руки;
в) важкий характер, гіркий досвід, зелене листя.

5.     Добери до ряду слів слава, оплески, музика асоціативне  слово  (прикметник):
а) блискучі;
б) гучні;
в) тривалі.

6.     Вибери слово, яке треба вставити в реченні замість крапок.
Старенька бабуся повільно ... з паличкою додому.
а)  крокувала;
б) шкандибала;
в) поспішала.

7.     Визнач, у якому рядку подано антоніми до слова «веселий».
а) радісний, жартівливий;
б) сумний, зажурений;
в) веселитись, весельчак.

8.     Вибери рядок, усі слова якого є синонімами до слова «бігти».
а) біг, бігун, бігом;
б) мчати, гнатися, нестися;
в) біготня, метушня, біганина.

9.     Визнач рядок, у якому до складу всіх словосполучень входять прикметники з прямим значенням.
а) срібний посуд, сонячний день;
б )срібний ланцюжок, сонячний настрій;
в) срібний передзвін, сонячний зайчик. 

10.                      З кожного рядочка випиши зайве слово:
а) огорожа, паркан, ворота, тин;
б) заметіль, віхола, завірюха, сніг, хурделиця;

в) говорити, балакати, базікати, співати.

Будова слова
1.      Познач рядок дієслів, які утворилися за допомогою суфіксів:
а)  зів’є, зрадіє,відкриють, злетить;
б)  мовить, стоїть, сміюсь, стукає;
в)   сумувати, лікували, дарувала.

2.     Познач рядок, в якому записані слова, що не мають префіксів.
а) спекти, змалювати, об’їхати ;
б) пожежник, м’якенькі, пташечка, дзвіночок;
в) підводний, приказка, насип.

3.      Познач рядок дієслів, утворених за допомогою префіксів:
 а) ходить, кладе, беруть, схопив;
 б) привітає, пожовтіють, прилетять, захочуть;
 в) хлюпотіти, дзюркотіти, плавати, світити.

4.      У якому рядку спільнокореневі слова:
а) сонце, сонечко, сонячний;
б) весна, весняний, весняного;
в) літо, літечко, літає.

5.   Вибери рядок, у якому всі слова з префіксами  з- , с- записано правильно.
а) спробував, скуштував, спалити, згоріли;
б) спробував, зкуштував, зпалити, згоріли;
в) зпробував, скуштував, зпалити, згоріли.

Іменник

1.      Який з іменників вжитий у реченні в знахідному відмінку.
Вітер розгойдував на воді човен.
а) вітер
б) на воді
в) човен

2.     Знайди речення, в якому іменник стоїть у родовому відмінку множини:
а)  Над ставком весело кружляли ластівки.
б)  Понад річкою росли плакучі верби.
в)  Багато різних риб водяться у наших річках та озерах.

3.      Визнач, у якому рядку всі іменники записано без помилок:
а)  роком, мечем, краєм;
б) роком, мечем,  крайом;
в)  роком, мечом,  крайом.

4.      У  звертаннях використовується:
а)  кличний відмінок;
б)  орудний відмінок;
в)  знахідний відмінок.

5.      Вибери рядок слів з правильним написанням закінчень іменників.
а)  ключом, соком, гаєм;
б)  кущем, боєм, ножом;
в)  дощем, мечем, вужем.

6.      Познач  рядок  словосполучень,  у яких усі  іменники стоять у знахідному відмінку.
а)  З’їв сливу, стоїть кузня, зірвав огірок;
б)  соковита слива, увійшов батько, запахла квітка;
в)  покуштував яблуко, послухав Івана, заспівали пісню.

7.      Вибери рядок слів з правильним написанням  закінчень іменників.
а) ключом, соком, гаєм;
б) кущем, боєм, ножем;
в) дощем, мечем, вужом.

8.      Познач іменник вжитий у реченні в знахідному відмінку:
Вітер розгойдував на воді човен.
а) вітер;
б) на воді;
в) човен.

9.      Познач, у якому відмінку стоять виділені іменники:
Наші предки сіяли в полі пшеницю, ячмінь, просо.
а) Н.в;
б) М.в; 
в) З.в.

10.                      У якому рядку подано слова, які вживаються тільки у формі множини?
а) хитрощі, дороги, верховіття, болі;
б) двері, штани, вила, сходи;
в) хвощі, сніжинки, черевики, дріжджі.

11.                      Познач ряд іменників, ужитих у родовому відмінку:
а) кулею, мечем, міддю, озером, телям, дорогою;
б) кулі, мечу, міді, озеру, теляті, дорозі;
в) кулі, меча, міді,озера, теляти, дороги.

12.                      Познач правильний запис пропущеного в реченні слова.
Важко уявити, скільки … принесло Новорічне свято людям.
а) радощів;
б) радостей;
в) радистів.

13.                      Познач рядок іменників , написаних без помилок.
а) вдячніст’ю, радісттю, митью
б) ніччю, сталлю, вірністю, матір’ю
в) мідю, пам’яттю, честтю, піччю.

14.                      Вибери іменники,які вживаються лише у множині :
а) книжки;           б) свята;
в) канікули;          г) очі;
д) зорі;                е) шахи;
є) чоботи;            ж) ножиці.

15.                      Прочитай вірш. Визнач, у якому іменнику відбулося чергування приголосного перед закінченням -і.
Полохливій мусі
й хоробрій осі
довелось скупатися
в ранковій росі.
                      Катерина Дідух
а) мусі;
б) осі;
в) росі.

16.                      Визнач, яке закінчення матиме іменник «конвалія» в орудному відмінку однини.
а) – ею;
б) – йою;
в) – єю.

17.                      Вибери рядок, де сказано, як правильно писати іменник «молодь» в орудному відмінку однини.
а) з подвоєнням букв;
б) без подвоєння букв;
в) з апострофом.

18.                      У якому відмінку стоїть підмет?
а)  у називному
б)  у знахідному
в)  у кличному

Прикметник
1.     Вибери рядок, в якому всі прикметники стоять у давальному відмінку:
а) маленькою, раннім, творчим
б) літньому, великій, житньому
в) розумної, зеленого, чарівного

2.      Визнач, у якому рядку всі слова записано правильно.
а) селянський, уманьський, сільський;
б) ткацький, польський, празький;
в) грузиньський, подільський, київський.

3.      Прикметник – це:
а)  частина слова;
б)  частина речення;
в)  частина мови.

4.     Визнач, у якому словосполученні прикметник книжковий вжито недоречно.
а)  книжковий магазин;
б)  книжковий продавець;
в)  книжковий ярмарок.

5.      Прикметники завжди стоять у тому роді, числі й відмінку, що й:
а)  іменник;
б)  прикметник;
в)  дієслово.

6.      Прикметники змінюються:
а)  за числами;
б)  за відмінками;
в)  за родами ( в однині), числами, відмінками.

7.      Вибери рядок прикметників у давальному відмінку.
а)  маленькою, раннім, творчим;
б)  літньому, великій, житньому;
в)  розумної, зеленого, чарівного.

8.      Знайди прикметники в орудному відмінку:
а)  золотим, засніженим, білою, широкою;
б) древнього, козацького, домашньої, близького;
в)  українському, великому, солодким, зоряним.

9.      Вибрати рядок, в якому записані прикметники:
а)  великий, осінній, дощовий;
б)  осінь, дощ, злива;
в)  йде, падає, пливе.

10.                      Познач рядок , де прикметники – антоніми.
а) важкий – сильний;
б) жорстокий – милосердний;
в)сяючий – блискучий.

11.                      Познач рядок словосполучень, у яких усі прикметники вжито в місцевому відмінку.
а)  рожевому небокраю; дорогій людині; у місцевій лікарні;
б)  на далекій заставі; від сусіднього поля;  з радісним настроєм;
в)  на широкій галявині;  в новому будинку; на високому пагорбі.

12.                      Вибери правильне продовження твердження.
У називному відмінку однини прикметники жіночого роду мають закінчення:
    а) -а-, -я-;
    б) -ий-, -ій-;
    в) -е-, -є-.

13.                      Познач рядок прикметників у родовому відмінку:
а) великого, вечірнього, художнього;
б) синьому, рідненькому, літньому;
в) ранній, веселий, зимовий.

14.                      Визнач відмінок прикметника в поданому реченні:
Міцну дружбу і сокирою не розрубаєш.
а) Н.в.;
б) Д.в.;
в) З.в.

15.                      У якому рядку всі прикметники записані без орфографічних помилок? 
а) Козацький, бузький, парижський;
б) кременчуцький, пражський, криворізький;
в) волзький, чеський, запорізький.

16.                      Визнач, у якому рядку всі словосполучення мають прикметник.
а) листя берези, тихо шепоче, краса осені;
б) березове листя, тихий шепіт, краса осені;
в) березове листя, тихий шепіт, осіння краса.

17.                      Визнач, у якому реченні прикметник «молода» вжито в неправильній формі.
а) На молоді яблуні розпустилися листочки.
б) На молодій яблуні розпустилися листочки.
в) У молодої яблуні розпустилися листочки.

18.                      Визнач, яке закінчення матиме іменник «акація» в орудному відмінку однини.
а) - єю;
б) - ею;
в) -йою.

19.                      Визнач, у якому рядку подано антоніми до прикметника «веселий»
а) радісний, жартівливий;
б) сумний, зажурений;
в) веселитись, весельчак.

20.                      Визнач у якому рядку записані словосполучення прикметника з іменником.
а) подвір’я школи ,весело грають, дитячий спів;
б) шкільне подвір’я, весела гра, дитячий сміх;
в) шкільне подвір’я, весела гра, сміх дітей.

Дієслово
1.   Знайди речення з дієсловом ІІІ особи однини:
а)  Над землею весело кружляють білі сніжинки.
б)  Під бабусиним вікном виросли молоді яблука.
в)  Весна широко розливає свої води.

2.      Підкресли в реченні дієслово минулого часу. Визнач його рід.
Дідусь любив дітей: то медом їх почастує, то солодкими яблуками пригостить.
а)  чоловічий;
б) жіночий;
в) середній.

3.      Дієслова теперішнього часу змінюються за:
а)  числами;
б)  родами;
в)  особами і числами.

4.      Неозначена форма дієслова є:
а)  його початковою формою;
б)  формою теперішнього часу;
в)  формою минулого часу.

5.      Визначити речення з дієсловами ІІ особи однини:
а) Далеко в полі пасуться вівці.
б)  Затихає пташиний спів у садах і перелісках.
в)  Ходиш цілий день у лісі, шукаєш гриби.

6.      Визначити дієслова теперішнього часу:
а)  створив, вивчила, їхав;
б)  сміється, співає, граються;
в)  напише, станцює, поспить.

7.      Познач, яким членом речення дієслово є найчастіше.
а)  підметом;
б)  присудок;
в)  другорядним членом речення.

8.      Визнач час дієслів у реченнях. Вкажи правильну відповідь.
     Заходить сонечко. Річечка тече між зеленими берегами. Кучеряві верби купають у воді віти.
а)  теперішній час;
б)  минулий час;
в)  майбутній час.

9.      Дієслово – це частина мови, що означає:
а) порядок при лічбі;
б) ознаку предмета;
в) дію предмета.

10.                      У якому рядку записано дієслова неозначеної форми?
а) грітися, пити, ніжитись;
б) нишпорити, мислив, дрімає;
в) нехтувати, смакувати, бажав.

11.                      Познач рядок, у якому написання частки не з дієсловами записано правильно?
а)  Не читати, не розмовляти, ненавидіти;
б)  Нехтувати, непокоїтися, непрацювати;
в)  Не біжить, непомітити, не переходьте.
12.                      У якому рядку записані  дієслова першої дієвідміни?
а) Складати, писати, будувати;
б) дружити, працювати, брати;
в) любити, косити, стояти. 

13.                      В якому рядку записані дієслова другої дієвідміни?
а) вишивати, ходити, відпочивати;
б) говорити, просити, дружити;
в) співати, підбирати, збудувати.

14.                      Познач дієслова, що означають завершену дію :
а) витягнув;                  б) тягнеш;
в) стягнути;                  г) витягне.

15.                      Визнач, у якому рядку дієслово записано з помилкою:
а) поживемо, побачемо, дізнаємось;
б) копаєш, садиш, доглядаєш;
в) читаєте, пишете, розумієте.

Прислівник
16.                      Визнач правильне твердження.
У реченні прислівники найчастіше зв’язані з:
а)  іменниками;
б)  прикметниками;
в)  дієсловами.

17.                      Вибери речення, в якому виділене слово є прислівником:
а)  У лісі діти знайшли хороше місце. 
б)  Враження від зустрічі з друзями залишилося хороше.
в)  Як хороше повернутися з поїздки додому!

18.                      Прислівник – це:
а)  незмінна частина мови;
б)  службове слово;
в)  частина слова.

19.                      Заміни підкреслені словосполучення одним словом – прислівником.
Йти, не знаючи дороги - …
а)  наввипередки;
б)  наздогад;
в)  напам’ять.

20.                      Познач рядок, у якому всі слова є прислівниками.
а)  сніданок, лівша, чудовий;
б)  називає, вранці, ласкаво;
в)  завтра, чудово, зліва.

21.                      Познач, яким членом речення прислівник виступає найчастіше.
а)  другорядним членом речення;
б)  присудком;
в)  підметом.

22.                      Прислівники добре – погано, близько – далеко – це:
а) синоніми;
б) антоніми;
в) багатозначні слова.

23.                      Вибери рядок, у якому подані тільки прислівники:
а) останній, густо, нові, небо;
б) тихо, згори, вночі, взимку;
в) вони, весело, смішне, іде.

24.                      Познач рядок, у якому подано тільки прислівники:
а) щасливий, вранці, гарно, день;
б) ввічливо, влітку, розповідати, безхмарний;
в) вчора, густо, рідко, рівно, вдень.

25.                      Прислівники (з)ранку, (з)близька, (що)дня пишуться:
а) разом;
б) окремо;
в) через дефіс. 

26.                      Вибери рядок, у якому записано тільки прислівники:
а ) весело, сьогодні, лівий;
б ) веселе, сьогодні, ліворуч;
в ) весело, сьогодні, вліво.

27.                      Визнач рядок, усі слова якого є прислівниками:
а) влітку, літом, літній;
б) спереду, попереду, вперед;
в) щовечора, вечірній, увечері.

Числівник
28.                      На які групи  поділяються числівники:
а)  кількісні;
б)  порядкові;
в)  кількісні і порядкові.

29.                      Познач правильно записане речення.
а)  Від сто чотирьох відняти сімдесят п’ять.
б)  Від сімдесяти дев’яти відняти шістдесят один.
в)  Від вісьмидесяти відняти сорок чотири.

30.                      Числівники відповідають на питання:
а)  як? коли? котрий?;
б)  який? яка? скільки?;
в)  скільки? який? котрий?.

31.                      Вказати, в якому рядку стоять порядкові числівники:
а)  перший, мільйон, вісім;
б)  десять, сто, п’ять;
в)  третій, сьомий, двадцятий.

32.                      Числівники - це слова, що означають:
а) кількість предметів, загальні назви;
б) кількість предметів, порядок при лічбі;
в) назву предмета, порядок при лічбі.

33.                      Познач речення з числівниками, які записані неправильно:
а) Від ста чотирьох відняти сімдесят п’ять.
б) Від сімдесяти дев’яти відняти шістдесят один.
в) Від восьмидесяти відняти сорок чотири.

34.                      Визнач, які букви пропущено в числівнику «міл..рд»:
а) -ля-;
б) -ья-;
в) -лья-.

35.                      Визнач, у якому рядку всі числівники записано правильно:
а) шістнадцять, шіссот, п’ядесяти;
б) шістнадцять, шістсот, п’ятдесяти;
в) шістнадцять, шістьсот, п’ятдесяти.
Займенник
36.                      Вибери рядок, у якому записано тільки займенники:
а)  перший, ти, ми, нею, ніч;
б)  його, тебе, багато, річ;
в)  ми, нами, нею, мною.

37.                      Займенник у реченні може бути:
а)  тільки підметом;
б)  тільки присудком;
в)  підметом або другорядним членом речення.

38.                      До другої особи належать займенники:
а)  тебе, ти, вас, вами, ви;
б)  мене, мені, мною, вам;
в)  тобі, нами, вами, ви,ти.

39.                      Продовж речення. Займенник …
а)  вказує на предмет, але не називає його;
б)  вказує на предмет  і  називає його;
в)  називає предмет і його ознаку.

40.                      Виписати речення, в якому займенник виступає підметом:
а)  Біля мене проїхала машина.
в)  Ми гарно відпочили влітку.
в)  До нас в гості завітала бабуся.

41.                      До третьої особи належать займенники:
а)  його, ними, він, вона, її;
б)  ти, мене, нас, вами;
в)  я, ми, його, тобою, нами.

42.   Знайти прислів’я, в якому вжито займенники:
а)  Семеро одного не чекають.
б)  Хто як дбає, той так і має.
в)  Сім раз відмір, один – відріж.

43.                      Серед поданих займенників познач лише особові.
а)  свій, наш, твій, такий;
б)  вони, нас, тобі, він;
в)  стільки,  нашому,  таких,  їх.

44.                      Вкажи займенники другої особи:
а) від тебе, у вас, тобою;
б) без неї, до нього, у них;
в) у мене, ми, у нас.

45.                      Познач займенники третьої особи однини в давальному відмінку:
а) мені;                б) тобі;
в) вам;                  г) нам;
д) їй;                     е) йому.

46.   Визнач, у якому реченні займенник вжито в родовому відмінку однини:
а) Ми зустрілися з ним у школі.
б) Ми побачили його біля школи.
в) Ми підійшли до нього поспілкуватися.

47.   Познач речення, в якому займенник є підметом:
а) У мене є залізний молоток.
б) Ми любим працю і мир.
в) У народу немає скарбу більшого, як його мова.


Правопис
1.     Вибери рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом:
а) м..який, солов..їний, св…ято;
б) моркв..яний, кров..ю, черв..як;
в) розв..язати, в..юн, Прип..ять.

2.     У якому  рядку всі слова записані без орфографічних помилок?
а) п'ятсот,  шіснадцять, шість, безліч.
б) шістсот, девять, мільярд, дванадцят.
в) мільйон, десять, сьомий, шістнадцять.

3.     У якому  рядку всі слова записані без орфографічних помилок?
а) вдячніст’ю, радісттю, митью;
б) ніччю, сталлю, вірністю, матір’ю;
в) мідю, пам’яттю, честтю, піччю.

4.      Визнач, у якому рядку всі іменники записано без помилок.
а) роком, мечем, краєм;
б) роком, мечем,  крайом;
в) роком, мечом, крайом.

5.  Визнач правильно записане дієслово:
а) любуєцця;
б) любуєтьця;
в) любується.

6.   Познач речення, в якому виділене слово записане з помилкою:
а) По дорогам снували різні автомобілі.
б) По дорогах снували різні автомобілі.
в) Дорогами снували різні автомобілі.

7.      Вибери рядок, у якому всі слова записано правильно:
а) не сподіваний, не знайко, не виходити;
б) несподіваний, незнайко, не виходити;
в) несподіваний, незнайко, невиходити.

8.      Вибери рядок, у якому є слово з помилкою:
а) земля, пшениця, лимон;
б) криниця, виселий, степи;
в) високий, апельсин, абрикос.
  
9.      Вибери рядок слів з правильним написанням закінчень іменників.
а) ключом, соком, гаєм;
б) кущем, боєм, ножем;
в) дощем, мечем, вужом.

10.       Вибери рядок,у якому записане  слово з помилкою.
а) село, глибокий, зерно
б) червоний, зелений, крижаний
в) озиро, листок, верба

Звуки і букви

11.   З поданих слів у першу колонку запиши ті, в яких букв більше, ніж звуків, а в другу – ті, де звуків більше, ніж букв.
         Плащ, джерело, лящ, ґудзик, борщ, хрящ, бджола, джміль,  дощ, щука, воджу, блищить, Юля, пеньок, знання, в’яне.

12.   Визнач кількість звуків та букв у словах.
Знання –
Мрія –
Дзвенить –
Святковий –
Щебетати –
Джерело –

13.       Зроби повний звуко-буквений  аналіз слів:
Горщик , малювання, грається, зілля, заєць.
14.       Зробити звуко-буквений  аналіз слів:
Умивається, сміється, п'ята, заєць, щирий.
15.       Запиши слова.   В дужках познач кількість звуків, кількість букв.
Льон, день, дзень, щука, Поля, явір, джміль, Василько, щавель.

16.       Встав пропущені букви :
Во... єднання,     під'їж...ати,     ...асливий,     шіс…надцять,     облич..., ...фотографувати, Батьк...в...ина, ро...дорі...я, бага…во, (до) побаче...я, (що) тижня.

17.       Назви слово, в якому один звук позначається трьома буквами.

18.       Запиши звук, спільний для кожних чотирьох слів:
         дощ, число, човен, щастя-
         поїзд, район, ясень, юнак-
Текст
19.   Запиши речення в такому порядку, щоб вийшла зв’язна розповідь. Добери свій варіант заголовка.
Шишкар
Ялиновий шишкар такий яскраво-червоний, немов стигла ягода. Зачепить він лусочку на шишці, відігне її і дістає язиком насінину. У пташки міцний дзьоб. Кінчики його зігнуті у протилежні боки. Так і працює зранку до вечора.

20.   Прочитай. Добери заголовок. Вибери в дужках найбільш влучні прикметники. Спиши текст.

Ось він стоїть (легкий, тонкий, ніжний, тендітний) переді мною. Його маленька (велика, запашна, біла) голівка схилилась донизу. А поряд ростуть такі ж (сумні, веселі, білі, тонкі, ніжні, скромні) провісники весни. Це означає, що наступила (радісна, сонячна, справжня) весна.

21.   Прочитай. Перебудуй текст-розповідь у текст-міркування.

Птахи – наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще вони радують нас своїм співом.

22.       Склади розповідь за поданим початком, використовуючи дієслова минулого часу. (5-7 речень)
     На старому дереві жили лелеки. Щороку вони виводили лелеченят...
23.  Поділи текст на абзаци і добери заголовок. Запиши.
Чудова серпнева зоряна ніч! До самої землі схилилося синє небо. В степу гуркочуть трактори. Вони орють землю і сіють озимину. Зерно пшениці падає в теплу землю. Зі степу линуть п'янкі пахощі пізнього літа і нічний переклик польових мешканців.

24.        Прочитай і відредагуй  текст, замінюючи слово «зайчик» іншими словами. Запиши, удосконалений текст.
Зайчик
От лісок. Росте в лісі ялинка. Біжить через лісок зайчик. Дмухнув вітерець. Ялинка зашелестіла. Зайчик злякався. Зайчик підвівся на лапки і слухає. В лісі знову тихо. Зрадів зайчик і почав гризти травичку. Ой! Знову щось шелестить. Зайчик перелякався. Боїться зайчик всякого шелесту.

25.        Виправ помилки в тексті. Запиши виправлений текст.
Блакитне небо дихайє наземлю типлом. Жита виблискують насонці, чирвонійє ціле море колозків пшиниці.

26.        Спиши текст, поставивши в кінці кожного речення потрібний розділовий знак.
У полі
Цілий рік на полях не припиняють роботи механізатори узимку їм своєчасно треба вивезти добрива навесні – посіяти і доглянути рослину улітку – зібрати врожай восени – зорати землю і посіяти озимину

27.        Запиши речення в такому порядку, щоб вийшла зв’язна розповідь. Добери заголовок.

(___)Раптом вони почули шелест між кущів.
(___)Боягузливий Сашко кинувся бігти назад, забув про товариша.
(___)Хлопчик поклав жовторотого у гніздо і пішов далі.
(___)Що ж  це може бути?
(___)Ішли Сашко і Петро лісом.
(___)Хлопці злякались, зупинились від несподіванки.
(___)У школі всі хлопці сміялися над Сашком, який злякався пташки.
(___)А Петрик розсунув густі малинові кущі й витяг звідти маленьке пташеня, що випало з гнізда.
(___)Яке ж перелякане воно було!

28.   Відредагуй текст, замінивши слова, що в дужках, антонімами. Запиши.
(Погано) прийнялися дерева у шкільному саду. (Лежать) (покривлені) кучеряві яблуньки, покриті ніжними листочками. Вони (голосно) шелестять, ніби (сварять) за турботу. Школярі (недбало) доглядають їх, (не полива­ють), (розмножують) шкідників. І ось зараз (мовчать) молоді яблуньки великого саду.

29.   Прочитай текст.  Визнач і запиши,  який він — художній чи науковий. Яка мета тексту?
Перший буквар
Першим букварем, виданим в Україні, був «Буквар», надрукований 1574 року у Львові першодрукарем Іваном Федоровим. Книжка складається з абетки, складів, зразків речень і короткої читанки. Уцілів лише один примірник, який знайдено в Римі 1927 року.
Зберігається він у бібліотеці Гарвардського університе­ту Сполучених Штатів Америки.
Цей текст-

30.  Прочитай текст. Знайди слова, що повторюються. Заміни їх синонімами. Запиши удосконалений текст.

Мале горобенятко випало з гнізда. Горобенятко жалібно пищало. Андрійко знайшов горобенятко. Андрійко посадив горобенятко у гніздо.
Слова для довідки: горобенятко, воно, пташеня, маля, бідолаха; Андрійко, він, хлопчик, малий.

Речення
31.  Об’єднай два речення в одне і запиши:
1.      Підросли в серпні молоді лисенятка. Молоді лисенятка цілими днями бавляться  біля нори.
2.     Цілий день ішов літній дощ. Грамофончики кручених паничів не розкрилися.
3.     Білими кулястими хмаринками зацвіла калина. До її запашних суцвіть злетілися бджоли.

32.        Прочитай.  Визнач початок і кінець кожного речення. Спиши, розставляючи розділові знаки.
          Як хороше в лісі а скільки тут грибів он майнула білка куди вона сховалася де її хатка а ось летить павучок щасливої тобі дороги.

33.       Прочитай. Визнач початок і кінець кожного речення. Спиши, розставляючи розділові знаки. Підкресли граматичну основу в кожному реченні.
          Ліс ще дрімає в передранішній тиші непорушно стоять дерева тихо навкруги лиш де-не-де прокинеться пташка неповним голосом обізветься з свого затишку ліс іще дрімає.                                   

34.   Склади з кожної групи слів речення , ставлячи іменники жіночого роду в орудному відмінку. З даних речень склади і запиши текст.
щирість, з, гостей, і, доброта, вітають;
українські, славляться, і, гостинність, господині, привітність;
радість, землю, і, гості, повага, з, згадують, українську;
хлібом, їх, сіль, й, зустрічають, з.

35.       Склади і запиши з поданих слів прислів’я :
Заєць, пенька, і, полохливий боїться.
Діла, для, всякого, знання, потрібні.
Правда, ніж, гірка, солодка, краще, брехня .
Як, радіє, зеленіє, нива, хлібороб.

36.  Спиши текст , ставлячи потрібні розділові знаки  в кінці речення . Добери до тексту заголовок . Підкресли спонукальні речення.
           Молода берізка вибігла на узлісся і зупинилася чого це вона так відірвалася від своїх подруг мабуть, зрозуміла, що тут більше простору і сонячного проміння ось чому вона і вища, і кучерявіша від інших беріз рости, берізко, звеселяй землю своєю красою.

37.   Правильно побудуй кожне речення. Напиши їх у такій послідовності, щоб вийшло оповідання. Добери до нього заголовок.
(___)На, шпаки, день, там, господарювати, другий.
(___)Наступати, весна.
(___)Діти, прикріпляти, їх, дерева, на парки, в, і, сквери.
(___)Скоро, повернути, з, пернаті, теплі, краї.
(___)У, шкільна, майстерня, шпаківня, учні, виготовляти.

38.   Правильно побудуй кожне речення. Напиши їх у такій послідовності, щоб вийшов текст. Добери до нього заголовок.
  (___)з’явився, ось, перший, на ньому, хрестик.
  (___)навчитись, Мар’янка, вишивати, мріяла.
  (___)братикові, Іванку, чудову, а згодом, вишиванку,  подарувала.
  (___) дівчинка, простенький, потім, візерунок, вишила.
  (___)дала, голку, якось, бабуся, нитки, клаптик, тканини, дівчинці, та.
  (___)наука, це, - вишивання, важка.

39.   Прочитай. Поділи текст на речення. Слова в дужках постав у потрібній формі. Запиши.
           Який гарний абрикос навесні квіточки у ( він ) блідо – рожеві а який аромат деревце струнке і майже все біле тільки листочки зеленіють.
           Навесні це деревце схоже на ( дівчина ) в ( білий бальний ) платті здається, ось-ось весна зійде з місця і почне танцювати над ( квіточки ) абрикоса з ранку до вечора дзижчать працьовиті бджоли  а коли опадуть з ( квітка ) пелюстки, здається , що над
( сад ) пролітала зграя ( лебеді ) і скинула на нього свій пух.

40.   Прочитай абзаци тексту, поділити їх  на речення. Розташуй абзаци так, щоб вийшла зв’язна розповідь. Добери заголовок. Запиши текст. У кінці кожного речення постав відповідний розділовий знак.
           Під небом цяточкою повис жайворонок він виспівує  свою гарну пісеньку а ще вище ширококрилий  орел кружляє мов  човен спокійними хвилями моря пливе.
           Яке синє й чисте українське небо на його густу блакить вийшло панувати сонце невсипуще джерело  життя зігріває своїм блискучим промінням усю землю наповнює радощами все живе.
           Високе небо благословляє свою Україну і нехай щасливе воно буде над рідною матінкою землею.

41.   Перебудуй речення у тексті так, щоб текст складався зі спонукальних речень. Запиши.
             Люблять і оберігають ліси у нашій країні. Жодного де­рева не вирубують без потреби.
 На місці вирубаних дерев насаджують молоді ділянки. Школярі беруть активну участь у висаджуванні дерев.

42.   Спиши текст, доповнюючи речення однорідними членами речення.
          Скоро ліс одягнеться у листя. На узліссях зацвітуть пахуча черемха, ..., ... . У зеленій траві з’являться фіалки, …, …, ...  . Бджоли впізнають їх і загудуть серед них. Прилетять з теплих країв до нас лелеки, …,  …, …, .
         А біля школи кипить робота. Хлоп’ята  Сергій, …, … і … чіпляють шпаківні. Оленка, …, … і … саджають кущі.
        Все готово до зустрічі весни.

43.  Прочитай. Визнач початок і кінець кожного речення. Спиши, розставляючи розділові знаки.
            Наше село розташоване на березі Дніпра літом по річці пливуть великі й малі теплоходи часто пробігають моторні рибальські човни легенький вітерець рябить воду за річкою видно дніпровські луки вони вкриті густою травою і квітами над квітами гудять бджоли під час сінокосу на луках працюють сінокосарки чути голоси і сміх людей великі копиці сіна виростають там.

44.   Склади і запиши зв'язний текст з деформованих речень.

Усе в лісі співає
до, пішли, лісу, ми, весною;
легенький, подув, вітерець;
в, заспівали, всі, лісі, дерева;
кожне, свою, співало, пісню, дерево;
співала, білокора, пісеньку, красуня, ніжну, берізка;
піснею, дуб, вчив, своєю, бути, і, відважними, нас, сильними.

45.   Склади і запиши текст з деформованих речень.
        
                                                      Вербичка
на, цвіте, галявині, незнайомка;
на ній, видно, не, листя;
гілки, серпанок, окутує, а, рожевий;
то, вербичка, китиці, розпушила;
зірвав, вітерець, кілька, по, пушинок, поніс, галявині;
розсипає, верба, своє, це, насіння, усюди.

46.  Продовж текст, побудуй речення з наведених нижче слів, дай    йому заголовок. Текст запиши.
Маленький опеньок, на тоненькій ніжці зібрався із силами і вибрався з-під шорсткого дубового листка. Грибочок зацікавлено зиркнув направо, потім наліво і побачив таку картину...
А що він побачив, ти дізнаєшся, коли правильно побудуєш наступні речення:
галявину, боків, оточили, з, могутні, усіх, дуби;
намистом, зліва, калина, червоним, пишалася;
справа, кущ, туманом, немов, терну, їжачився, синюватим, повитий.

47.   Склади і запиши речення, визнач  їх  граматичну основу.
   в’ється, між, швидка, берегів, зелених, річка;
 голубі,  сонце, віконця, у, світле, зазирає;
 на,  виблискували, самоцвіти, сонці, роси , краплі;
 туман, золотій, срібний, землі, по, гуляє. 

48.   Відредагуй текст, спиши речення. Підкресли однорідні члени речення. Накресли схему  третього речення.
        У мішаних лісах водяться вовки, водяться лисиці, водяться зайці, водяться ведмеді. У зоні лісостепу ростуть дуби, ростуть граби, ростуть берези. Мавпи дуже бояться удавів, дуже бояться кобр, дуже бояться гадюк.

49.   Перетвори пари речень на одне речення з однорідними членами. Однорідні члени поєднай сполучниками та запиши.
1)  Я йшов лісом. Я збирав кольорові листочки.
2)  Їжак збирав осінні листочки. З них їжак зробив м’яку постіль на зиму.

50.   Об’єднай прості речення в складне за допомогою сполучників і запиши. Підкресли головні члени речення.
      Дихнули морози. Річка заблищала склом між чорними берегами. Хвилястою стрічкою між високими берегами в’ється річка. За селом вона  круто звертає до лісу.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.