Система вправ для швидкого читання

Серія 1. Набори карток зі складами та односкладовими словами.
Із двох літер: АУ, УА, ОН, НО…
Із трьох літер: мак, рак, сік…
Із чотирьох букв зі збігом приголосних: стіл, кран, вовк…
З п’яти – шести букв зі збігом приголосних: дзвін, склад, сплав…
Серія 2. Набори карток із двоскладовими словами.
Із двох прямих складів з наголосом на першому: море, горе, поле…
Із двох прямих складів з наголосом на другому: поля, вода, моря…
перший  - обернений наголошений, другий – закритий: атлас, орден;
перший – прямий наголошений, другий – закритий: берег, вісім;
перший – прямий, другий – закритий наголошений: багаж, вагон…
Для вироблення швидкості читання першокласників використовують таблиці. Таблиця 1 «Читаємо самі» - основна. Вона вводить у техніку читання. Літери розташовані за алфавітом: голосні – горизонтально, приголосні – вертикально. На перетині голосної та приголосної – два склади: відкритий та закритий.

Таблиця 1

                                              а       е         и       і         у        о
                          Б                ба      бе      би     бі      бу      бо
                                            аб      еб      иб      іб     уб      об

Після того, як учні навчаться читати склади й усвідомлять їх структуру, переходжу до таблиці №2. Це, по суті, дидактична гра, яка називається «Літак – парашут». Показую указкою від приголосних ліворуч до голосних угорі – «літак підіймається», учні читають відкриті склади. Указка рухається від голосних до приголосних праворуч – «парашут опускається», йде читання закритих складів.

Таблиця 2

                                     А      Е      И     І     У     О     Ї     Ю     Я
                             Б                                                                         Б
                             В                                                                         В
                             Г                                                                          Г
                             Д                                                                         Д   

Для читання складів зі збігом 2 – 3 приголосних використовую таблицю №3.


Таблиця №3

                             а           е           и           і           о          у           ю           я
            ск         ска       ске       ски       скі        ско      ску       скю     скя
                         аск       еск       иск       іск        оск      уск       юск      яск


Закінчивши працювати з таблицями 1 – 3, першокласники успішно читають будь-який склад у різних словах. Далі працюю з таблицею №4, де записані слова.

Таблиця №4

                                       Струна                         зламав
                                       Слова                           зловити
                                       Стріла                          злість
                                       Стрічка                        злива
                                       Стрибок                      розлука
                                       Гостро                         узлісся
                                       Айстри                        стрімкий

Ці слова діти читають хором, поодинці, сусід сусідові. Від повільного темпу до швидкого, дотримуючись і не дотримуючись послідовності слів. Як засвідчує практика, швидкість читання залежить від кута зору – від кількості друкованих знаків, яку читач охоплює поглядом одночасно.
Для розширення кута зору використовую складові пірамідки:

                                               Р        О
                                         Н                   У
                                  С                               Е
                           М                                           І
                     К                                                        А         


                                                КО         САР
                                      ПАР                         ТА
                             КАР                                        ТА
                    ПАР                                                      КАН
              ДРУЖ                                                                БА



Також пропоную учням роботу з деформованими словами, тобто такими, в яких порушено порядок літер, наприклад стлі. Діти одразу зацікавлюються, їм така робота дуже подобається, вони працюють з великою наснагою. Завдання щоуроку ускладнюю. Пізніше пропоную відновити цілу групу слів, до того ж і класифікувати їх, тобто вилучити зайве слово, наприклад: гирт, елв, сонл, шаркептки. Така робота насамперед сприяє підвищенню швидкості мислення, формує увагу, стимулює сам процес читання. Поступово від деформованих слів переходжу до деформованих речень.
Дуже важливо сполучати індивідуальну і групову форми роботи, за яких учні об’єднуються в пари та невеликі (не більше 7 осіб) групи з урахуванням індивідуальних особливостей кожного з учасників.
Зразки таких завдань.
1. Поверніться обличчям один до одного (за партами). Складіть за малюнком казочку «Лісова школа».
2. Складіть розмову по телефону на тему « Улюблений мультфільм».
3. Послухайте текст (роздаю кожній групі текст і призначаю учня, який його читатиме), доберіть заголовок. Розкажіть, що сподобалось.
4. Об’єднайтесь у групи. Опишіть сливу (або інший фрукт, овоч). Інші групи за описом упізнають.
5. Послухайте текст, у якому незакінчені речення. Ваше завдання – дібрати за змістом слова. У нас нове село … . Ростуть тоненькі … , могутні … , високі … . Навколо великі квітники.

Ігри та вправи, що сприяють формуванню
І вдосконаленню навичок читання
«Розвідники»
На столі 20 предметів, закритих газетою. На деякий час газета забирається, діти розглядають предмети, торкаються, рахують. Вчитель закриває їх. Діти записують слова, які запам’ятали.
«Чарівна паличка»
Клас ділиться на дві команди. Гра проводиться швидко, вчитель показує на когось, а той називає: гору, пісню або ще щось на вимогу вчителя. Виграє та команда, що набрала більше балів.
«Добери слово»
Мета – визначити рівень мовленнєвого розвитку і збагатити словник новими словами. Пропоную дітям дібрати до слів-предметів по 2-3-4 слова – ознак дії. Скажімо, книга – цікава, товста, старовинна, художня; ялинка – гарна, струнка, зелена; питання – складне, просте, риторичне та ін.
«Назви ознаку»
Вчитель називає слово – назву предмета, а учні мають назвати його ознаки.
Яблуко – смачне, солодке, червоне, соковите, стигле і т.д.
Перемагає той, хто назве найбільше ознак.
«Назви точно і швидко»
Учитель називає слово, а учні швидко згадують, яку дію воно виконує.
                   Кухар – варить                       Двірник –
                   Учитель –                                Письменник –
                   Лікар –                                      Продавець –

«Навпаки»
Учитель називає слово-ознаку, а діти називають протилежне слово-ознаку.
                  Високий – низький                   Багатий –
                 Широкий –                                  Веселий –
                 Великий –                                   Добрий –
                 Чорний –                                     Твердий –

«Відлуння»
Учитель називає слова, а учні хором – останній склад. Ігрова ситуація: «Уявіть, що ми знаходимось у лісі. Навкруги дерева, кущі, лунає пташиний спів, і на кожне промовлене слово відгукується відлуння».
Ліс – ліс, дерево – во, квіти – ти, ромашка – ка, соловейко – ко, трава –ва…

«Веселі рими»
Учитель називає слово і пропонує учням дібрати до нього рими (так, щоб останній склад повторювався).
Наприклад, гілка – бджілка…
        Олівець - …
        Бичок - …
        Лисичка - …
        Кішка -…

Чистомовки для фонетичної зарядки
1. Лі-лі-лі – відлетіли журавлі,
Ли-ли-ли – дні осінні проминули.
Ло-ло-ло – вже все снігом замело,
Ни-ни-ни – будемо чекать весни.

2. Ець-ець-ець – подув сильний вітерець,
Аї-аї-аї – облітає листя в гаї,
Го-го-го – ми збираємо його,
Ас-ас-ас – принесем його у клас.
Скоромовки
Строката сорока
Веселої вдачі,
В садку білобока
Навприсядки скаче.

Я печу, печу, печу
Діткам всім по калачу.
Зверху маком потрушу,
В піч гарячу посаджу.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.